Priča
o Zenti
Nema
broda u crnogorskom podmorju koji toliko
raspaljuje maštu ronilaca, kao što je
austrougarska krstarica Zenta.
Nepristupačna zbog prilično nepoznate
lokacije, velike dubine i otvorenog mora
godinama je ostajala skrivena od
radoznalih ronilačkih očiju. San
ekstremnije ronilačke populacije je
uspeo da ostvari tim RK ¨Triton¨. Sa
obzirom na složenost poduhvata svaki
čan ekipe imao je svoj specifični
zadatak. Članovi tima su:
Živojin
Stojankić -PADI instruktor zadužen za
opremu i navigaciju
Aleksandar
Ljustina -PADI instruktor zadužen za
kameru i rasvetu
Vlatko Taleski -PADI divemaster zadužen
za duboke zarone i logistiku
Mirko Bevenja -PADI divemaster zadužen
za duboke zarone i deco proračune
Uros Filipovic -PADI divemaster zadužen
za obezbedjenje i podršku
Tanja Novakovic -Padi rescue diver zadužena
za obezbedjenje i podršku.
|
|
Bez skromnosti - poduhvat za istoriju
Puno
je glasina i prepričavanja kružilo o
čuvenoj austrougarskoj krstarici Zenta.
U ronilačkim krugovima poverljivo se šaputalo
o pojedinim pokušajima i eventualnim
zaronima na ovaj brod. Ekipa ronilačkog
kluba ¨Triton¨ možda nije prva koja
je ikada zaronila na ovoj lokaciji, ali
je nesumljivo jedina do sada
dokumentovano dokazala svoj poduhvat.
Dakle, ovo je prvi put da je Zenta
snimljena video kamerom.
Skok
u istoriju
Napravljena
u brodogradilištu Pula, Zenta je
porinuta u more 18.08.1897. godine. Ova
krstarica je jedan od tri broda iz
istoimene klase krstarica, u kojoj su još
bili i brodovi Aspern i Sigetvar.
Posadu su činila 312 mornara i oficira
(prema nekim podacima čak 350), dužina
broda je bila 96.8m, širina 11.7m, gaz
4.4m, a deplasman 2543 tone. Pogonsku
snagu je obezbeđivalo 8 parnih kotlova,
2 vertikalne triplex mašine (8560 ks),
2 propelera i dva jarbola sa 585.8
kvadata jedara. Sa ovakvim pogonom
razvijala je brzinu od 21.8 čvorova.
Zenta
je imala oklopljen komandni most, palubu
i topove. Naoružanje su činila 8
topova kalibra 12cm marke Škoda, 8
lakih topova kalibra 4.7 marke Škoda, 2
brzometne puške kalibra 4.7 marke
Hotcckis, 2 mitaljeza istog kalibra i
marke i 2 torpedne cevi kalibra 45cm
marke Hotcckis.
Blokada
južnog dela jadranske obale je bila, početkom
I Svetskog rata od izuzetnog značaja za
Austro-Ugarsku, jer su tim putem preko
Crne Gore saveznici, a pre svega
Francuska, dopremali ratni materijal
namenjen Srbiji. U tom trenutku značaj
Boke Kotorske kao luke, je bio mnogo veći
od ostale dve važne luke, Pule i Šibenika.
Za blokadu su određene dve lake
krstarice, tri razarača i četiri
torpedna broda, sa naredbom da
neprekidno po jedan brod od svake vrste
bude u plovidbi. Zenta je bila jedan od
tih brodova. U rano jutro,
16.08.1914.godine isplovljavaju iz Tivta
laka krstarica Zenta i razarač Ulan, a
dva sata kasnije i ratni brod Monarch u
pratnji dva razarača. Oko osam sati,
razarač Ulan koji je bio ispred Zente,
primećuje na jugu, u pravcu Otrantskih
vrata obrise neprijateljskih brodova.
Bile su to oklopne engleske krstarice
tipa Inflexible, pod komandom
admiralaTroubridgea. Monarch, koji se u
to vreme nalazio oko pet milja od obale
između rtova Volujice i Mendra, takođe
primećuje oblake dima ali sa
severozapada. Bila je to francuska
eskadra sa bojnim brodovima tipa Danton,
oklopnim krstaricama i flotom torpednih
brodova, ukupno oko sedamnaest jedinica
pod komandom admirala Lapeyrerea. Monarh
se odmah okrenuo i uputio prema Boki, da
bi se zaustavio na oko milju ispred rta
Oštro i potpomogao obalnu bateriju u
slučaju da se francuska flota suviše
približi. To je trebalo da bude i zaštita
povlačenja Zente i Ulana, kojima je
naređeno da se odmah vrate. Po prijemu
ove naredbe Ulan je najvećom brzinom
krenuo ka Boki, sa nadom da će se
probiti pre nego što neprijatelj
zatvori odstupnicu. S druge strane,
Zenta koja je građena još davne
1897.godine, nije svojim zastarelim mašinama
mogla pobeći progoniteljima. Nešto pre
devet sati Zenta je opkoljena. Taktički
okreće kurs prema Petrovcu, nadajući
se da će tako biti manje pogodan cilj i
da će posadi olakšati spasavanje
ukoliko bude morala da napusti brod.
Francuski brodovi, koji se približavaju
brzinom od dvadeset čvorova, podižu
signale i daju znake reflektorima tražeći
predaju Zente. Zapovednik Pachner odbija
i izdaje naredbu da se na prednjem
jarbolu podigne počasna zastava. Nakon
toga, granate počinju da padaju po
brodu uništavajući vitalne delove.
Stradaju mašinski prostor, parovod,
baterije... Sa Zente odgovaraju vatrom
iz topova, iako bez izgleda zbog manjeg
dometa. Onesposobljenih strojeva Zenta
pluta kao nepokretna meta. Plotuni sa
francuskog bojnog broda Courbet pogađaju
prednju kotlarnicu i voda počinje da
prodire u unutrašnjost broda, koji
lagano počinje da tone. Uprkos tome,
vatra ne prestaje. U tom trenutku Zenta
se nalazila približno četiri milje
zapadno-jugozapadno od Petrovca. Deset
minuta kasnije sve je bilo gotovo. Prvo
se podigao pramac, a potom je čitava
krstarica preko krme kliznula u dubinu.
Protivnik je gađao brod do poslednjeg
momenta, a potom se uputio na jug ne
pokušavši da spase preživele iz mora.
Brodolomnike su oko 15.00 časova
prihvatili ribari. Preživelo je 129
mornara i oficira, koji su zarobljeni i
par dana kasnije internirani na
Cetinje. U januaru 1916. gdine svi su
vraćeni svojim kućama.
87
godina kasnije ...
Pokazalo
se, još jednom, da se trud i upornost
isplati. Ronioci iz Tritona jos od 1998.
godine pokušavaju da tačno lociraju i
snime Zentu. Jedan od aktera, Živojin
Stojankić seća se kako je sve počelo:
¨Projekat se odvijao u fazama i to od
maja meseca 2000. godine, kada smo
snabdeveni pouzdanijim podacima o
polozaju broda obavili niz zarona na
ovoj lokaciji. Uz pomoć informacija
dobijenih od lokalnog stanovnistva
zaranjamo 6.maja, 2000.godine na
potonuli brod za koji smo mislili da je
Zenta. Iz poštovanja prema poginulim
mornarima, sa sobom nosimo bocu vina i
klupsku majicu. Međutim, na licu mesta
uviđamo da to nije tražena olupina. Ronjenje se nastavlja...u
narednom zaronu, nailazimo na ostatke
broda koji odgovara opisu i podacima
koje imamo. I ovoga puta ne ronimo
praznih ruku i na Zenti ostavljamo
klupsku zastavu, koju smo zatekli i
godinu dana kasnije, na istom mestu,
obraslu u alge¨- seća se Stojankić.
Modro
plava površina mora, na pučini ispred
Petrovca je još jednom uskomešana
prstima sudbine, ili nečeg drugog, kada
su se ¨Tritonci¨ spremali da još
jednom siđu na Zentu: ¨Bio je 16.
avgust, 2001. godine. Dan ranije, samo
150 metara južnije uzalud pokušavali
da pronađemo brod. Tada nismo mislili o
tome, ali kasnije uviđamo da je to bilo
tačno 87 godina posle potonuća.¨-
dodaje Živojin Stojankić - ¨Na samu
lokaciju smo stigli relativno rano.
Ekipa je prilično rutinirano obavljala
pripreme za zaron. Bilo je važno
zavrsiti sve zadate zadatke u ograničenom
vremenu. Postavlja se oprema na
dekompresionom zastanku na 3 metra, sa
bocama kiseonika i rezervnom bocom
vazduha. Prvi ronilac, Mirko Bevanja se
oprema i snabdeva rezervnom bocom, pa
nestaje ispod površine. Drugi ronilac
Vlatko Taleski je već u vodi i čeka
dogovoreni momenat, kada kreće ka svom
prthodniku od kojeg preuzima kameru i
nastavlja snimanje. Zatim sledeći par
ronilaca Zivojin Sojankic i Aleksandar
Ljustina vodeci racuna o tajmingu
nestaju u dubini. Par za obezbedjenje i
podrsku polazi poslednji i u fazi zarona
kontrolise ronioce koji se sada vec
nalaze u fazi izrona. Posle 40 minuta ,
prvi ronilac se već vratio i nalazi se
na dekompresionom zastanku na 3 metra
gde diše kiseonik kako bi skratio
ostatak dekompresionog vremena, drugi je
na 6 metara, a sledeći par na 9 metara.
Rezervni ronioci, Uroš i Tanja su
pogledali brod i asistiraju snimateljima
na deko stopovima. Ronjenje po ovakvom sistemu
smo odabrali da bi maksimalno
iskoristili vreme provedeno na
maksimalnoj dubini¨- kaže za SVET
RONJENJA, Živojin Žika Stojankić.
Ovakav
zaron sigurno ostaje u večnom sećanju
svakog ronioca. Svoje utiske nam je
ispričao i član Tritonovog tima zadužen
za organizaciju i logističku podršku
Vlatko Taleski (PADI Dive Master): ¨Zentu
smo ugledali tek na dubini od oko 55
metara. Ranije, zbog bolje vidljivosti
postajala je vidljiva već na 45. Brod
leži na 73 metra dubokom muljevitom
dnu, u kursu 120/300 stepeni
krma-pramac. Potpuno isto, kao onoga
kobnog dana kada je potopljen. Na dnu
postoji podvodna struja koja ume prilično
da pokvari vidljivost. Paluba se nalazi
na 63 metra, a na njoj su vidljive
velike rupe izazvane detonacijama i požarom
koji potom izbio. Jak utisak ostavljaju
sablasne mreže koča koje su zapinjale
o brod i tu zauvek ostale, kao i mnoštvo
starih parangala koji kao paučina
obavijaju brod i komplikuju već i ovako
ozbiljno ronjenje. Imao sam utisak da
nema tih mreža, Zenta bi izgledala
potpuno identično kao kada je potonula.
Tokom snimanja, čuli smo više
detonacija dinamita, koji je bacan na
potezu Buljarice – Čanj, ali to je već
jedna druga priča¨ - komentariše
Vlatko Taleski.
Šta
dalje?
Toga
avgustovskog dana, davne 1914. godine
dok je Zenta počivala na morskom dnu, a
mornari bespomoćno plutali na površini,
crnogorske vlasti su dopustile ribarima
da isplove iz Kaštel Lastve (Petrovac)
i spasu brodolomnike. Paštrovići su na
najsvetliji način pokazali čojstvo i
humanost spasivši svoje neprijatelje od
sigurne smrti na otvorenom moru. Autentičan
dokaz je zahvalnica koju je dobio
lokalni doktor, od mornara koje je lečio,
u vidu srebrne kutijice sa ugraviranim
imenima mornara i sliku broda koji tone.
Takođe, brodolomnici su na ostrvcetu
Sveta Nedelja podigli kapelu, u kojoj su
svake godine na dan brodoloma paljene
sveće. Nažalost, vreme je učinilo
svoje i taj običaj je zaboravljen, a
kapela prilično oštećena od
zemljotresa i zuba vremena.
Nakon
87 godina, ronilačkoj populaciji i
svima drugima prezentovani su snimci sa
broda Zenta, uz napomenu da se ronjenja
na ovoj lokaciji obavljaju uz poštovanje
prema stradalim mornarima, važećim
zakonima i svetskim standardima za
ovakve zarone.
Pripremio:
Janez Kranjc za
"Svet ronjenja"
|